Faanyagok nyomában





Hondurasi, Afrikai, Fidzsi mahagóni?
Betekintés, hogy miből készülnek a Les Paul gitárok.





A Les Paul gitárok legfontosabb alkotóeleme a mahagóni. A Les Paulok hagyományosan Swietenia Macrophylla-ból, közismertebb néven Hondurasi Mahagóniból készülnek, bár akadnak elismert vintage gitárokkal foglalkozó hangszerészek, akik állítják, hogy egyes '50-es évek eleji Goldtop modellek igazolhatóan Afrikai mahagóniból (Khaya Ivorensis) és Spanyol cédrusból készültek (utóbbinak csalóka a neve, ez ugyanis egy Közép és Dél-Amerikában öshonos, mahagónival rokon fafajta).


Az esetek 99%-ban azonban elmondható, hogy az amerikai gyártású Gibson Les Paul gitárok alapanyaga a Hondurasi mahagóni, amely eredetileg ténylegesen Hondurasból illetve az akkori British Hondurasból (mai Belize) vándorolt a Kalamazooi Gibson manufaktúra szárítókamráiba. Nevével ellentétben ez a fafajta nem csak Hondurasban, hanem egész Közép és Dél-Amerikában öshonos, Mexikótól kezdve egészen Bolíviáig és Brazília déli csücskéig. Emellett ma már más földrészekre is telepítettek ültetvényeket, amelyek közül a legnagyobb múltú és kiterjedésü a Fidzsi-szigeteken elterülö "Fiji Pure Mahogany" ültetvény. A fafajtát a britek honosították meg a távoli szigeten még az 1950-es években.


Egy adott mahagóni blokk hangkarakterét természetesen nem a botanikai megnevezés határozza meg, hanem elsösorban a földrajzi hely, ahol kitermelték, az adott térség klímája, a helyi öserdö / ültetvény bujasága, talaja, talajának ásványi anyag összetétele, valamint az adott fának a kora, elhelyezkedése, nedvességtartalma ill. hogy a fa koronájához közelebb esö vagy épp törzsének alsóbb tartományából lett vágva a konkrét hasáb (és persze még sorolhatnánk számtalan további tényezöt). Egy Peruból vagy Guatemalaból exportált Hondurasi mahagóni palló erezete és mintázata vizuálisan szinte megkülönböztethetetlen egymástól, mert nagyon hasonló bioszférával rendelkezö, öshonos térségekböl származnak. Ellenben egy Afrikai mahagóni vagy egy Fidzsi mahagóni már jobban felismerhetö egyedi mintázattal bír, amit a lenti két ábrán igyekszem szemléletes példákkal bemutatni.


Nagy vonalakban elmondható, hogy a legjobb minöségü mahagóni alapanyagok, amelyekböl az '50-es évek ikonikus hangú Les Pauljai készültek (ne feledjük, hogy azok a fák már a kitermeléskor több száz éves, monumentális példányok voltak), ma már nyilvánvaló környezetvédelmi okokból nem elérhetök a nagy hangszergyártók számára, s a modernkori Gibson Les Paulok zöme nem ilyen kaliberü faanyagból készül. A Tony Bacon-féle Les Paul biblia szerint kb. '68-'70-ig tartott ki az ös-mahagóni, fokozatosan elapadva, egyre jobban felhígulva a szomszédos térségekböl importált, nagyobb szilikát tartalmú talajból sarjadó fiatalabb, csenevészebb fákból kitermelt mahagóni által.

Ettöl függetlenül a Les Paulok hangja korszakokon átívelve megörizte jellegzetes alapkarakterét, a Gibson pedig egészen 2009-ig öshonos Közép és Dél-Amerikai mahagónit használt ezeknek a hangszereknek a gyártásához. Jellemzöen Mexikóból, Guatemalaból, Costa Ricából, Peruból, Brazíliából érkezett a faanyag a Nashville-i gyárba, változó minöségben (nagy vonalakban visszakövethetö korabeli forrásanyagokra és bennfentes információkra támaszkodva, hogy mely években éppen honnan jött a mahagóni és ezekre az évjáratokra hogyan hatott az adott faanyag általános karakterisztikája - ez viszont majd egy következö, részletesebb elemzés tárgya lesz)


A 2006-2007-es év itt külön említést érdemel, a Gibsonnak ugyanis sikerült egy nagyon rövid ideig újra közvetlenül Hondurasból mahagónit importálnia, amelynek sikerét a gyár igyekezett kellö hírveréssel a rajongók tudtára adni a 2007-es modellév beharangozásakor. Abban a szük 12 hónapban a fanatikus rajongók szenzációként élték meg, hogy a Historic Reussue széria minden addiginál korhübb reprodukciója elevenedik meg: a mahagóni újra Hondurasból jön, a fedlap zömében Keleti-Parti keményjuharból készül és az évjárat jó csillagzatának köszönhetöen még éppen beleesik a Madagaszkári rózsafa érájába (2002-2008). Nashville minden igyekezete ellenére azonban a Hondurasi kapcsolat nem bizonyult hosszú életünek, s még mielött a szélesebb vásárlóközönséget utolérhette volna a kirobbanó hype, a forrás kiapadt, a dolog hirtelen lecsengett... a Gibson marketingesei pedig igyekeztek szélsebesen elültetni a hírverést és elbagatellizálni a dolgot, hiszen ha a nagyközönség tudtára jut, hogy a megelözö évben "igazi" Hondurasi mahagóniból készültek a gitárok, idén pedig a magasabb ár ellenére még csak "igazi" mahagónit sem kapnak a pénzükért, annak a PR következményei beláthatatlanok. Az ártatlan fiaskó végeredménye az lett, hogy gyakorlatilag az összes hivatalos anyagot törölték az online archívumokból (*az elöásott forrásanyagokért és cikkekért görgess picit lejjebb az oldalon) és egyes szakmázgatós fórum topikok kivételével csak most, közel 20 évvel elteltével kezdenek szórványosan cikkek megjelenni Reverb-en és egyéb felkapott zenészoldalakon az eltemetett históriáról.


Edwin Wilson, a Gibson Custom Shop részlegének 2023-ban elhunyt zseniális hangszerész-mestere és lángelméje a 2000-es évekröl egyébként mindig különös lelkesedéssel nyilatkozott. A sorozat '94-es debütálásától számítva a millenium utáni évek már a Custom Shop széria érettebb korszakát fémjelezték. Wilson a korabeli interjúkban részletesen mesél a Dél-Amerika öserdöibe vezetö kalandos expedíciókról, amelyek arról szóltak, hogy a szakértöi csapat egyenként kibányássza a lehetö legautentikusabb LP Reissue modellek készítéshez illö fákat a dzsungel gyomrából. Az ebböl az idöböl származó gitármagazinos interjúk olvasásába beleborzong az ember, annyira átjön belölük a boldog békeidök kisiparos, manufakturális hangulata, a hozzá tartozó optimizmussal és a mesteremberek elképesztö szakértelmével. Az expedíciók során a kiválasztás szempontjai a régi idök receptjét követték: legyen a fa minél idösebb, egészségesebb és terebélyesebb, lehetöleg ártéri területtöl távol, domboldali fekvésben. Ilyen volt a Custom Shop modellcsalád születése utáni aranyhajnal, amelyet az alapító/csapattagok lelkesedése vitt elöre a nagy cél megvalósításának reményében, ami nem más volt, mint 40 év után hüen feltámasztani az addigra már szentté avatott és árban valamint hype-ban is éteri magasságokban szárnyaló "Holy Grail" Burst modellt.


Egyébként személyes tapasztalataim alátámasztják, hogy a 2000-es évek legjobb periódusaiban tényleg találni olyan Les Paulokat, amelyeknél a felhasznált mahagóni színe, erezete, keménysége, szárazsága, tömege és évgyürüinek sürüsége teljesen megegyezik az 50-es évek aranykorában gyártott Gibsonok faanyagának tankönyvi jellemzöivel (ennek illusztratív bemutatása megint csak külön fejezetet érdemel).


A rendelkezésre álló források alapján a Gibson 2009-ig használt öshonos Közép és Dél-Amerikai mahagónit és ugyanebben az évben kezdett egy teljesen új térségböl, Fidzsi szigeteki ültetvényekröl, nagy volumenben mahagónit importálni. 2011-es sajtóarchívumok megerösítik, hogy ekkorra már kizárólagos beszállítói megállapodás született a Gibson és a Fidzsi-szigetek kormánya között (*forrás a lap alján). Elmondható tehát, hogy kb. 2009-2010-töl kezdve a mai napig a Les Paul modellek Fidzsi-szigeteki /Hondurasi/ mahagóniból készülnek. Félreértés ne essék, ez a mahagóni botanikailag megegyezik a Dél-Amerikai kontinensen öshonos változattal, ugyanakkor van egy sajátos, felismerhetö karaktere és megjelenése. Nem ritka pl. a széles, hullámos, "örvénylö" mintázatokra emlékeztetö faerezet. Nyers fája általában világosabb sárgás-rózsaszín árnyalatú, állagra puhább, évgyürüi ritkásabbak a klasszikus tégla színü Dél-Amerikai verziónál (habár e jellemzök egyike-másika az öshonos amerikai változat egyes térségeinek jellegzetes darabjaira is érvényes). A Fidzsi-korszak által fémjelzett LP soundot tovább árnyalja a 2013 utáni strukturális fejlesztések garmadája (hide glue ragasztás, autentikus nyakpálca konstrukció, a stop tailpiece rendszer elemeinek korhübb újratervezése, stb), amely újabb meghatározó mérföldövet jelentett a '50-es évekbeli darabok korhü reprodukciójának evolúciójában. Ezt mi sem reprezentálja jobban mint a 2009-2012 és a 2013-2024 közötti darabok markánsan eltérö karaktere. Mindazonáltal, a hardveres és elektronikai bravúrok jelentöségét a legkevésbé sem alábecsülve, továbbra is alap meggyözödésem, hogy a 'Les Paul sound' milyenségét elsödlegesen a faanyag determinálja - a másik halálbiztos igazság pedig az, hogy végeredményében Les Pault füllel kell választani, nem specifikációk alapján.


Összességében igaz a mondás, hogy minden korszakból kifoghatók varázslatos de középszerü darabok egyaránt. Ezzel együtt vagy ennek ellenére léteznek korszakokra jellemzö sajátosságok. Léteznek külsö ismertetöjegyek, amelyeknek ismerete meglepöen müködöképes iránytüként tud szolgálni egy Les Paul kiválasztásánál. Ha csupán a Historic Reissue modellcsalád eddigi 30 évének viszonylag szük idöbeli keresztmetszetét vizsgáljuk, még úgy is nagyon bele lehetne menni évjáratokra bontva az éppen aktuálisan domináns hangkarakterek táblázatszerü szisztematizálásába, ám ez már messzire vezetne.










Dokumentált tények





Az alábbiakban néhány mai napig fellelhető - kifejezetten a 2006-2007-es időszak fejleményeibe bepillantást nyújtó forrásokból szemezgetek




Az Issue.com oldalon találunk egy 2006-os kiadványt, amely Honduras fö mezögazdasági exportcikkeit ismerteti.

A brosúra említést tesz a Gibsonnal szoros partnerkapcsolatot ápoló Rainforest Alliance közbenjárásával kötött megállapodásról, amelynek tárgya a Hondurasi Rio Plátano térségböl történö mahagóni-export bebiztosítása Nashville részére.


https://issuu.com/rainforest-alliance/docs/annual-report-2006


"Thanks to a deal brokered by the Rainforest Alliance, residents in Honduras’ Rio Plátano Biosphere Reserve are filling an ongoing order from Gibson Musical Instruments for sustainably harvested mahogany. The company that has outfitted the likes of rock and blues legends Santana and B.B. King is paying $40,000 monthly for shipments of Rainforest Alliance Certified two-foot mahogany blocks, nearly four times the value of the wood in the national market."







Alább egy 2007-es cikk, amely említést tesz Guatemalaról, mint a megelözö évek fö mahagóni export térségéről. Továbbá megtudjuk belöle azt is, hogy 2005 vége felé a Gibsont képviselö Rainforest Alliance megbízottakat küldött Hondurasba, hogy tárgyalást kezdeményezzenek a helyi közösségekkel való együttmüködésröl illetve a kitermelés folytonosságát biztosító, környezetvédelmi szempontokból is fenntartható körülmények megalapozásáról (a térségben zajló illegális fakitermelés ekkora már nyílt titok volt, amelynek gyümölcsét pl. a Taylor Guitars évek óta folyamatosan learatta államközi brókerek közbenjárásával, akiket késöbb a hatóságok nyakon csíptek).


https://www.terrain.org/articles/19/smartwood.htm


"Since August 2005, loggers from Guayabo, a village of half a dozen homes, have used the road to haul the region’s first legally and sustainably extracted mahogany to a stockpiling center it shares with two other villages, Sawacito and Mahor. Together, these three villages have formed a cooperative and filed for legal permission to extract mahogany. These efforts prompted the Rainforest Alliance, an international conservation organization, to tap the villages as pioneers of certified sustainable forestry in Honduras, and link them to U.S. guitar manufacturer Gibson"


"The Rainforest Alliance is playing a major role in accelerating Gibson’s progress by sending representatives to Guatemala and now Honduras, the music instrument company’s primary sources of certified mahogany, and bringing it into closer relationships with wood suppliers. Members of the Rainforest Alliance team have been training the community and the local sawmills to mill mahogany to Gibson’s particular needs."






Lentebb egy 2019-es átfogó tanulmányt olvashatunk, amely részletesen végigköveti, hogy milyen szövevényesen legális és illegális utakon / kerülöutakon jutott Hondurasból az értékes faanyag amerikai hangszergyártók kezébe a 2000-es években. Többek között szó esik egy 2006-2007-ben leleplezett illegális fakitermelési ügyröl a Hondurasi Rio Plátano régióban, amelyben érintettek voltak amerikai hangszergyártókkal szerzödött partnerek is (köztük a már említett Taylor beszállítója). Továbbá itt is említést tesznek a Gibson 2005-ös megállapodásáról a Hondurasi mahagóni-exporttal kapcsolatosan, amely a Rainforest Alliance közvetítésével jött létre - bár úgy tünik, hogy az együttmöködés tiszavirág életü volt (valószínüleg az egyre gyarapodó környezetvédelmi aggályok miatt), mert egy 2009-es jelentés már ismét Guatemalát nevezi meg fö beszállítói forrásként. Egyébként utólag visszatekintve a Gibson hivatalos kiadványai ezt a folyamatot tökéletesen lekövették: a 2007-es Historic specifikációk nagy szenzációja volt a történelmi Hondurasi mahagóni visszatérése, ám egy évvel késöbb a 2008-as Historic brosúrában a test faanyagánál már ismét csak annyi szerepel, hogy "Mahogany" - bármilyen egyéb attribútum megnevezése nélkül.


(A 2009-es évben végül egy fejezet lezárul. A Gibson elsö ízben kezd a Fidzsi-szigetekröl nagy volumenben mahagónit importálni, 2011-ben pedig már kizárólagos szerzödést kötnek a Fidzsi kormányzattal az egész ültetvény exkluzív jogaira - *lásd: utolsó cikk a lap alján)


https://forestpolicy.org/sites/default/files/2019-01/Honduras_mahogany.pdf


"In Honduras, mahogany is found in remote areas like the Mosquitia in the eastern part of the country, including the buffer and cultural zones of the Río Plátano Biosphere Reserve (Box 3). One of the most notorious cases of illegal logging in the region came to light between 2006 and 2007."


"NAWPI is a global distributor of exotic wood products based in Portland, Oregon. NAWPI is a broker that imports wood from Honduras. and then sells it to Gibson’s manufacturing facilities in Nashville and Memphis, Tennessee, and Bozeman, Montana. With Gibson’s introduction, Rainforest Alliance facilitated the initial contract between NAWPI and the cooperatives to provide mahogany blocks to Gibson in 2005.


"The Rainforest Alliance’s Markets Program works specifically with Gibson on the sustainable procurement of certain woods to be used in guitar manufacturing, and it played a critical role in helping Gibson better understand its supply chains. Gibson sources mahogany not only from community cooperatives in Honduras, but also from the neighboring Guatemalan Maya Biosphere Reserve (Rainforest Alliance 2009)."






Végül egy röpke 2011-es sajtóhír a helyi Fiji Village hírlapból: a Gibson és a Fidzsi-szigeteki kormány között kizárólagos megállapodás születik a szigeten elfekvö teljes állami tulajdonú mahagóni ültetvényre vonatkozólag. A Fidzsi ültetvényeken termö mahagóni immár 'Fiji Pure Mahogany' fantázianéven van védjegy alá helyezve.


(A Gibson egyébként ebböl semmit nem hozott a publikum tudtára. Csak a 2013 utáni években kezdték hivatalosan megerösíteni a rajongók észrevételeit és sejtését, miszerint valami a mahagóniban megváltozott. Ma már a tény teljesen publikus az LP fanatikusok körében, de 2009 után jópár évig állandó találgatások és vitatémák alapjául szolgált nemzetközi fórumokon a "fura új mahagóni". Szokás szerint a racionális hangok mellett zajos többséget képviseltek a szélsöségek: egyik oldalon a témát nyakasan pedzegetö "konspiráció-hívök" akik ázsiai gyártásra való titkos átállás teóriáival borzolták a kedélyeket, másik oldalon pedig a fejüket homokba dugva feleselö márka-sznobok, akik szerint mindenki hülye, aki olyan felszínes apróságokon mereng, hogy miért ilyen vagy olyan a mahagóni színe, tömege, mintázata...)


Dióhéjban most ennyit a témáról, de a honlap folyamatosan frissülni fog újabb fejtegetésekkel!


((( Kövesd figyelemmel a Guitar-Magic oldalát, ha érdekelnek a mélyvizi LP-kutatások! )))


https://www.fijivillage.com/news/Gibson-Guitar-Company-to-be-exclusive-buyer-of-Fiji-Pure-Mahogany-rk2s59


"The Gibson Guitar Company has announced that it will be the exclusive buyer of the Fiji Pure Mahogany for its guitars. Prime Minister Commodore Voreqe Bainimarama and Gibson CEO & Chairman Henry Juskiewicz had a joint press conference in Nashville yesterday to announce Gibson agreement with Fiji to be the exclusive buyer. Commodore Bainimarama, who is visiting the United States to speak at the United Nations, made a special trip to Nashville to celebrate the partnership with Gibson Guitar. In addition to having the largest mahogany plantation in the world, in the Mahogany Development Decree of 2010 Fiji acknowledged the need for the mahogany industry to be operated on a basis that is sustainable and long term. The Fijian government recently established the certified mark, Fiji Pure Mahogany, to certify plantation grown wood of Fiji origin that is legally grown, harvested and produced."